Historie van de Hebo door Henk Kluin

Binnen de Hanomag/Mercedes club Nomade rijden diverse soorten en maten busjes en campers rond. Sommigen met een flinke dosis huisvlijt geconstrueerd en andere nauwelijks veranderd. De constructie van onze bussen leent zich uitermate goed voor allerlei soorten opbouw, van eenvoudigweg een caravan op het chassis plaatsen tot wat meer ingewikkelder bouwwerken. Ook de professionele camper bouwers ontdekten de voordelen van de Hanomag Mercedes. Ik noem de Orion met z’n futuristische uiterlijk en Hymer, waarbij in beide gevallen het bolle snoetje van ons busje onherkenbaar is. Een wat ander geval is de Hebo. Ik zelf ben 10jaar bezitter van een 306 D met Hebo opbouw. Toen ik tijdens meetings ontdekte dat er meerdere Hebo’s waren, wilde ik graag wat meer van de historie weten. Middels foto’s,  kenteken vergelijking  en andere trucjes zijn me nu 31 Hebo’s bekend, weet ik wie de eigenaar is en welk type en bouwjaar. Van sommige zelfs een stukje voorgeschiedenis. Het achterhalen van gegevens over de bouwer, Hebo, ging aanvankelijk wat moeilijker. Op m’n camper zat wel een plaatje met een adres en een oud telefoon nummer. Bij wat rondvragen werd verteld dat er van de fabriek niets herkenbaars meer over was en niemand er over wilde praten. Dus haast maken met het onderzoek leek me niet nodig. Toen we toch eens in de buurt van Harbrinkhoek waren wilde ik toch wel eens op het bewuste adres kijken.

geboorteplaats van de hebo

Geboorteplaats van de Hebo

We troffen wat vervallen, dichtgetimmerde en met klimop begroeide loodsen aan. We maakten wat foto’s en wilden weer gaan, toen iemand vanuit een naburig huis vroeg of hij kon helpen. Toen we ons verhaal hadden verteld zij hij “dat klopt dat waren m’n vader en m’n oom. Ik ben Johan Borgerink en heb zelf als jongen ook wel geholpen en weet nog wel kleine dingen, m’n vader is overleden maar m’n oom weet er wel meer van, ik zal z’n nummer geven.”
Zo kwam ik terecht bij Gerrit Borgerink die met z’n broer Herman, de scheppers zijn van de Hebo (HeBo = HErman BOrgerink).
Hebo, van oorsprong een carrosserie bedrijf ,maakte grote stacaravans die vooral op campings in Limburg terecht kwamen. Toen de vraag terug begon te lopen zocht het bedrijf naar alternatieven. Een keuze voor campers is gezien de achtergrond niet vreemd. Het eerste ontwerp kwam tot stand door veel praktijk kennis en ervaring toe te passen. De opbouw bestond uit een buizen frame met daarop aluminium beplating, tempex als isolatie en de binnen zijde afgewerkt met hardboard. Het was een vlak en rechthoekig geheel met op de nodige plaatsen natuurlijk de ramen en deuren.
 
 de eerste hebo camper

 

 De eerste Hebo camper

Gerrit ging enkele malen met de camper op vakantie om te ervaren wat goed en niet goed was. Zo bleek, dat als de carrosserie wat boller werd gemaakt, de mogelijkheid ontstond om er een dwars slaper van te maken, hetgeen veel binnenruimte opleverde. De indeling, met voor en achterin twee tweepersoonsbedden dwars geplaatst, in het middendeel een aanrecht met kookplaat en koelkast en daar tegenover een afgesloten toilet met wastafel, kreeg zo vorm. Door de bollere vorm was het nodig om voor de hoeken en het dak polyester delen te maken. Er werden mallen gemaakt om de onderdelen zelf te maken. De mal voor het dak was zodanig geconstrueerd dat er verschillende lengtes in konden worden gemaakt om zo de mogelijkheid te krijgen van lange en korte versies. Door standaard maten te gebruiken was het mogelijk om serie matig te werken en diverse onderdelen op voorraad te maken. Ramen e. d.  werden gewoon ingekocht. Gerrit was verantwoordelijk voor het interieur en ook hier was een standaard maatvoering essentieel. Het spuitwerk werd altijd op vrijdagmiddag gedaan zodat de lak in het weekend kon drogen. Johan, die als jongen wel eens hielp, verteld dat de ventilatoren de spuitnevel zo naar buiten bliezen en de was van z’n moeder er dan opeens vreemd uitzag. De auto’s waren altijd  gebruikt, met weinig kilometers op de teller. Het chassis werd eventueel aangepast, hetgeen bij ons type auto heel makkelijk kan. Heel af en toe werd in verband met een speciale opdracht van het standaard concept afgeweken. Exemplaren met een treinzit, met de deur aan de achterzijde of met een verhoogd cabine dak komen ook voor. In 1976 werd met de productie begonnen en in 1982 alweer gestopt vanwege problemen met de belastingdienst. In die zes jaar werden er 42 campers gebouwd. 
Om de verkoop te bevorderen werd er uiteraard reclame gemaakt. Er werd een mooie folder samengesteld met daarin de sterke punten van een Hebo camper (zie link onder). Het leuke van de folder is dat de afgebeelde camper nog steeds in ons midden is. Het kenteken (als je heel veel moeite doet) is te ontcijferen als 89-DP-12 en is momenteel in het bezit van Roel Klaver lidnr 837. Het typische jaren ’70 interieur is in sommige andere campers nog aanwezig.
 
hebo fabriek
 

Henk Kluin
lidnr 596
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Kentekens van mij bekende Hebo Cars:
72- RL-25 / 42-UN-00 / 07-FB-74 / 69-34-ZP / 89-37-UB / LT –77-FF / DG-58-YG / 13-HB-40 / AS-60-70 / 18-RV-16 /14-RD-17 / 65-ML-93 / DS-03-67 / 31-HR-60 / 06-PS-06
77-JU-43 / 57-HL-60 / 24-EN-12 / 89-DP-12 /19-62-VB / 52-TD-80 / 36-50-ZB / 30-JE-03 /
06-54-XB / 27-JL-72 / GB-31-GS / 70-FV-27 / 23-91-MB / 87-ZP-75 / ? / ? /….

 

 

 

 

Hebo Folder.pdf